In het Energiecafé is iedereen welkom!
Scholen werken steeds vaker aan “een gezonde school”. Als school vaar je beter bij gezonde energieke kinderen en personeel. Beweging, voeding, mediawijsheid en seksualiteit & relaties zijn punten die steeds vaker aandacht krijgen op scholen. Energiecafé is van mening dat het mentale welzijn hier niet aan mag ontbreken.
Mindfulness draagt bij aan het mentale welzijn.
Veelheid aan taken, hoge verwachtingen van ouders, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, het ervaren van druk, zijn elementen die bijdragen aan een verontrustend stresslevel en uitval. Door mindfulness leer je accepteren hoe het nu is en krijg je inzicht wat de juiste zelfzorg voor jou kan betekenen. Naast het verbeteren van het mentale welzijn, krijgt de leerkracht ook tools mee om toe te passen in de klas.
De training is voor kinderen die meer zelfvertrouwen, minder piekergedachten, of meer concentratie kunnen gebruiken. Daarnaast is de training zeer geschikt om kinderen zelfbewust te maken en weerbaar naar het VO te laten gaan. Aan de hand van lessen zoals, luisteren naar je lijf, de piekerfabriek en aardig zijn is leuk wordt mindfulness geïntegreerd in het leven van het kind.
Marie-Claire had een fijne en duidelijke stem, waardoor ik de meditaties goed kon volgen. Door meditatie kan ik rust vinden in de onrust die ik af en toe in mijn hoofd kan hebben.
Ik vond het even stil zijn in mezelf erg relaxed. Ik kon dan even het gevoel van rust ervaren. Even niks hoeven doen. Dit doe ik nu thuis ook zo veel mogelijk voor het slapen gaan.
De gesprekken over gedachten en gevoelens vond ik leuk. Ik vond het prettig dat mijn klasgenoten last hebben van dezelfde dingen.
In de periode dat ik als docent werkte, zag ik veel stress en onvrede onder collega’s. leerkrachten zijn vaak perfectionistisch van aard. Ze hebben heel veel passie voor het vak en zijn ontzettend betrokken bij “hun kinderen”. Aan de ene kant behulpzaam, verantwoordelijk en zorgzaam, allen prachtige kwaliteiten, maar aan de andere kant lastig zelf om hulp vragen en moeite hebben met loslaten. Ook merkte ik een eilandjes cultuur. Gelukkig wordt dit steeds meer doorbroken door o.a. het observeren in lessen door collega’s.
Door de steeds minder volgzame ouders en leerlingen, de extra taken en de grote klassen door o.a. het lerarentekort wordt de werkdruk als hoog ervaren.
De combinatie van een hoge werkdruk en dan ook nog een thuissituatie kan een werk privé disbalans creëren, zeker in combinatie met al die fijne eigenschappen die de leerkracht bezit.
Ziek door stress
“Van te lang te veel stress kun je ziek worden. 66% van het verzuim in het onderwijs komt door te hoge werkdruk. Een docent zit dan gemiddeld 20 dagen ziek thuis en dat kost een instelling al snel € 6.000 per zieke werknemer, ArboNed”
Op de lange termijn veroorzaakt dit uitval en kost het bakken met geld. Zonde als je weet dat dit voor een groot deel voorkomen kan worden als je preventief werkt aan het welzijn van je personeel.